Responsorium

Program notes

The piece deals with the idea of response as an archetype in music and physics. and develops mono- , dia- and multilogues on different levels of space and time.

response an answer; an oracular answer; an answer made by the congregation to the minister or priest during divine service; a reponsory; a reaction; sympathetic; the ratio of the output to the input level of a transmission system to any particular frequency.
(from The Chambers Dictionary)

responsorial a responsorial chant emphasizes the "response" between a soloist and the choir. Responsorial chants tend to be extremely elaborate, particularly in their second section (known as the verse) where the soloist performs the bulk of the musical material and the choir enters only at the end.
(from Medieval Music Glossary)

The impulse response h(n) of a linear time-invariant system is the inverse Fourier-transformed transfer function H(w). The system is therefore also completely described by its impulse response.

sound examples

Convolution: ping-pong ball x vessel flute:            
Convolution: 2 ping-pong balls with each other:  
Convolution: 3 ping-pong balls with each other:  

stereo downmix:

Realization notes

The work was realized entirely with an Apple PowerMacintosh 8500 and the ProTools harddisk recording system. As sound processing software I've mainly used SuperCollider2, SoundHack and GRM-Tools running under MacOS9. The most important processing techniques used here were convolution, filtering and various delay algorithms.
I tried to achieve self responding sounds or sounds responding to other sounds - as if they contain each other like a room answers a sound with reverberation. This was done by "fractal" triggering and convolution.
The overall structure, the type and the density of sounds and textures in the piece are insprired by the temporal form of an impulse response envelope in a reverberant room.

Review


Bedeutung zertrümmert - Elektronische Musik bei der Kryptonale

Der kleine Wasserspeicher am Prenzlauer Berg ist mit seinem halligen Zentralbau Chance und Falle zugleich für jene "Raumklangkonzerte" mit elektronischer Musik, zu denen die Kryptonale auch in diesem Jahr wieder lud. Klang ist hier viel, allein die Projektion künstlicher Musikräume in die akustisch problematische Architektur will kaum überzeugend gelingen. Selbst trockene Impulse erhalten in diesem Gewölbe Weite und an die Stelle präziser räumlicher Ortung tritt die Wahrnehmung einer eher diffusen Tiefenstaffelung.

Zwei Leiter von Berliner Studios für elektroakustische Musik stellten in diesem Rahmen neue Werke vor. André Bartetzki (Hochschule für Musik Hanns Eisler) thematisiert in seinem zehnminütigen "Responsorium" Beschleunigungsprozesse in synthetischen wie konkreten Klangbändern. Dabei markieren immer rascher springende Tischtennisbälle den Übergang zu farbigeren Gestalten, die mit glissandierendem Nachhall oder künstlicher Überführung verschiedener Klänge ineinander zu Irritationen auf unterschiedlichen Ebenen führen. Der Einsatz von Bruchstücken traditioneller Gesänge sprengt jedoch diese feine Kalkulation. Plötzlich stehen bereits durch den Titel evozierte religiöse Konnotationen im Raum.
(...)

Volker Straebel
Musikwissenschaftliche Praxis Berlin